Overslaan naar hoofdinhoud

MS Amlin: “Voor verzekeringen op maat heb je mensen nodig”

Ron Verhulsdonck is in zijn rol als nieuwe country manager van MS Amlin Insurance NL & BE verantwoordelijk voor zowel de Nederlandse als Belgische markt. Hij loopt al vanaf 1988 mee en weet als geen ander dat je er met alleen technologie niet komt. Zeker niet als je je – net als MS Amlin – op uitdagende risico’s richt.

Ron Verhulsdonck is Country Manager van MS Amlin

“Uiteraard is er ook heel veel aandacht voor technologie, want je hebt beide aspecten nodig. Wij willen de verzekeringspartner zijn van bedrijven die op zoek zijn naar verzekeringsoplossingen voor uitdagende risico’s. Dan heb je het over maatwerk. Voor een groot gedeelte van het repeterende werk en het maken van modellen kan je – om kosten te besparen – absoluut technologie gebruiken. Maar om dat maatwerk te kunnen leveren, daar heb je simpelweg mensen voor nodig. Mensen die echt als partners optreden, die meeleven met de klant. De menselijke maat vinden wij heel belangrijk.”

Kennismaatschappij voor uitdagende risico’s

MS Amlin is sterk in de uitdagende risico’s. “Als echte kennismaatschappij worden wij benaderd door bedrijven met uitdagende risico’s die niet in een standaard oplossing passen. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de energietransitie waar je tegen nieuwe dingen aanloopt. Standaardoplossingen passen gewoon niet altijd. Dan willen wij bij MS Amlin graag kijken hoe het wel kan. Dat is waar wij toegevoegde waarde kunnen leveren. Onze inhouse risk engineers zijn techneuten die houden van uitdagingen. Ze brengen samen met de klant en makelaar in kaart tegen welke risico’s de klant aanloopt, wat de uitdagingen zijn, welke oplossingen er zijn en hoe we daar gezamenlijk iets aan kunnen doen. Zij geven advies aan klanten en underwriters, zodat het voor beide partijen een goed en acceptabel risico vormt.”

Partnerschappen aangaan

Wat betekent dat voor de underwriters? “Dat moeten net zoals de risk engineers specialisten zijn die bereid zijn om die partnerschappen aan te gaan, om met makelaars en klanten samen te zoeken naar oplossingen. Het is heel kenmerkend voor dit bedrijf dat onze mensen heel veel autonomie hebben. Dat geldt ook voor de schadebehandelaars: zij hebben enorm veel vrijheid om schades op een soepele manier af te wikkelen. Mooi om te zien hoe zij stuk voor stuk voelen dat de klant gesteund moet worden in het schadeproces.” MS Amlin biedt ook oplossingen voor klanten die gebruik willen maken van andere vormen van risicoafdekking, zoals captives. “Een captive is meestal een eigen herverzekeringsmaatschappij van een bedrijf. Zo’n captive brengt allerlei voordelen met zich mee. Zo kan het bedrijf er bijvoorbeeld moeilijk verzekerbare risico’s in onderbrengen. Een herverzekeringscaptive heeft geen licentie om als directe verzekeraar polissen uit te geven: dat doen wij. Dit heet captive fronting. Daar zijn wij in  in gespecialiseerd. We doen dit in België meer dan in Nederland, en we rollen het ook steeds meer in Nederland uit.”

Goede klik met collega’s

Ron was na zo’n 20 jaar bij een en dezelfde werkgever toe aan iets anders. Hij belandde eind vorig jaar bij MS Amlin. Niet alleen omdat hij het een mooie uitdaging vond, maar vooral vanwege de klik met CEO Ludovic Senecaut. “Dat leek me iemand waar ik graag mee wilde werken. En eigenlijk vind ik dat persoonlijk het belangrijkste: dat je een goede klik hebt met de mensen met wie je moet werken. Het leken mij heel aardige mensen met verstand van zaken. Wij hebben een Japanse moeder die erg op de relatie gericht is en voor wie lange termijn partnerschap heel belangrijk is. Ik merk dat dat een tweede natuur is van iedereen die hier werkt, want als je over ‘menselijk’ praat, dan ademt dit bedrijf dat uit. Zo zijn er heel veel sociale evenementen, waar iedereen bij elkaar komt. Dat vind ik zelf altijd wel bijzonder, want dat gaat vaak gewoon onder werktijd.”

Hoge scores in tevredenheidsonderzoeken

Ook wordt er op andere vlakken goed naar het personeel omgekeken. “Er wordt hard gewerkt en er wordt goed gepresteerd, maar de werkdruk wordt wel continu gemeten. Mensen hebben bovendien de kans om elke vijf jaar een vitaliteitspauze te nemen. Om te weten hoe we het doen worden er regelmatig tevredenheidsonderzoeken gehouden. Niet alleen onder medewerkers, maar ook onder klanten en partners. Dit gebeurt in alle Europese landen en die scores zijn echt extreem hoog.”
En met een 8 en een 8.2 als gemiddelde scores doen de teams van Ron het niet verkeerd en, om met een quote uit het vorige onderzoek onder makelaars af te sluiten: ‘Het is een zeer kundige verzekeringspartner met verstand van zaken. Fijn dat MS Amlin buiten de box denkt. Een op maat gemaakte verzekering is namelijk handig voor complexe risico’s. Het team mag zich echt wel meer op de borst kloppen dan het nu doet’.

bron: NARIM