Overslaan naar hoofdinhoud

MS Amlin positioneert zich met garageverzekering in erg veranderende nichemarkt

Amsterdam, 30 oktober 2024 – “Alleen met verzekeren red je het niet in deze markt”, meent Erwin van Tol. Hij is Lead Underwriter Fleet & Garage bij MS Amlin, als middelgrote verzekeraar gespecialiseerd in verzekeringen voor bedrijven met uitdagende risico’s. Met hun garageverzekering positioneert MS Amlin zich dan ook in een nichemarkt die volgens hem steeds verder verandert.

Hoe bedoel je dat, dat je het met verzekeren alleen niet redt?

Van Tol: “Verzekeren is achteraf uitkeren als er onverhoopt toch schade is ontstaan. Traditioneel is elke verzekering zo ontstaan. Maar wij gaan steeds meer proberen schade te voorkómen. Met preventieprogramma’s die we in nauwe samenwerking met de garagehouder opzetten en onderhouden.”

Gerard Woldendorp, Lead Class Underwriter Garage & Mechanisatie bij MS Amlin, valt Van Tol bij. Woldendorp ontwikkelde de garageverzekering van MS Amlin, een proces dat begon in 2017 en nog steeds niet vervolmaakt is.

Woldendorp: “We lanceerden dit jaar een preventiehub waarin zowel tussenpersonen als, in de toekomst, ook klanten zelf kunnen zien welke preventiemaatregelen er afgesproken zijn en wat je (nog) moet doen om dat up-to-date te houden. Je krijgt daarnaast herinneringen als er nog actiepunten openstaan. Zodat je niets kunt vergeten. Voor zover wij weten is dat de eerste en enige preventiehub die er is.”

De markt voor garageverzekeringen is een lastige. Grote partijen zoals vroeger Delta Lloyd stopten er zelfs mee. Wat maakt dat jullie deze verzekering niet als lastig zien? Jullie lopen toch ook flinke risico’s?

Van Tol: “Ja, maar we willen als partners een langdurige en intensieve relatie aangaan met de klant. Beiden investeren we hierin. De garagehouder dus óók. Dat reduceert het risico tot een aanvaardbaar niveau. Maar als de garagehouder het afgesproken pakket aan preventiemaatregelen niet of onvoldoende nakomt, dan moeten we helaas de relatie beëindigen. En dat is wel eens gebeurd, moet ik zeggen.”

Woldendorp: “Het is de kennis van deze nichemarkt die ons sterk maakt. We zijn een middelgrote verzekeraar maar wel een met heel veel kennis van deze sector. Dat durf ik best te zeggen. En dát maakt het verschil. Bij garages kun je niet met een standaardproduct aankomen; die generieke oplossingen zijn juist kwetsbaar doordat men ze in grote aantallen slijt en nauwelijks op maat maakt. Maar elke situatie is anders. Dat maakt dat je maatwerk móét aanbieden.”

Erwin van Tol (l) en Gerard Woldendorp

Welke ontwikkelingen zien jullie nu al in deze branche, en welke kunnen we in de toekomst zien? En hoe anticiperen jullie daarop?

Van Tol: “Het weer wordt steeds extremer. Hagelschade komt steeds vaker voor. En dat zie ik ook verder toenemen in de toekomst. Dus ook bij garagebedrijven die hun auto’s buiten hebben staan. Of dit nu nieuwe auto’s zijn of auto’s van klanten: je moet er niet aan denken dat daar een hagelbui overheen gaat. Dan valt de schade niet te overzien. Zoiets moet je innovatief oplossen. Wij hebben daarvoor met een in de tuinbouw gespecialiseerde derde partij speciale hagelnetten ontwikkeld. Die beschermen auto’s op parkeerplaatsen tegen hagelschade.”

En welke andere ontwikkelingen kunnen we in deze sector verwachten?

Van Tol: “Er komen meer merk-gebonden garagebedrijven, alleen al omdat nieuwe auto’s steeds specifieker eigenmerk-onderhoud nodig hebben. De universele garagebedrijven zullen naar mijn mening kleiner in aantal worden. Het Nederlandse wagenpark is weliswaar het oudste van West-Europa, maar ooit stoppen al die auto’s met rijden en worden ze vervangen door nieuwe. En dan heb je dus een merk-gebonden garage nodig.”

”Dat er over een aantal jaar veel minder autobedrijven zijn betekent dat je je benadering als verzekeraar anders moet inrichten. Je verzekeringspakket moet aanpassen. Maar vooral ook je preventie moet veranderen”

— Gerard Woldendorp, MS Amlin

Van Tol voorziet ook dat autobedrijven in de toekomst verder gaan concentreren, vervolgt hij. “Grote bedrijven nemen kleinere over. Het aantal autobedrijven zal over pak hem beet tien jaar beduidend kleiner zijn dan nu.”

Woldendorp vult aan: “Dat betekent dat je je benadering als verzekeraar anders moet inrichten. Dat je je verzekeringspakket moet aanpassen. Maar vooral ook dat je je preventie moet veranderen. Daar zijn wij nu al druk mee bezig.”

bron: AMweb