Overslaan naar hoofdinhoud

Het Prolongatieseizoen begint al in januari

Maatregelen in fleet mogen partners en klanten niet verrassen.”

De schadelast in het verkeer loopt al langere tijd op: er zijn steeds meer en steeds  grotere schades. MS Amlin ziet dat maatregelen in zijn wagenparkverzekeringen noodzakelijk zijn. Daar mogen makelaars, volmachtkantoren en hun klanten echter niet door verrast worden. Het prolongatieseizoen ook wel bekend als renewal season is voor MS Amlin dan ook een doorlopend proces.

“Wij zien de schadelast in het verkeer al een aantal jaren oplopen,” vertelt Bas Blokker, Senior Underwriter Fleet bij MS Amlin. “De frequentie is weer terug op het niveau van vlak voor de coronaperiode. Herstel van autoschades wordt duurder, omdat reparaties complexer worden en  loon-, energie- en materiaalkosten blijven stijgen. En ook de kosten van letselschade nemen fors toe. De stijgende schadelast zit dan ook niet in bepaalde segmenten, maar is zichtbaar in de gehele portefeuille.”

Peter Velten, Lead Class Underwriter Fleet

“Dat zien we terug in onze portefeuille van wagenparkverzekeringen,” zegt Peter Velten, Lead Class Underwriter Fleet. “De premies zijn de afgelopen jaren, en met name tijdens de coronaperiode, niet gelijk opgegaan met de oplopende schadelast. We moeten dit jaar dan ook een portefeuillecorrectie doorvoeren, zodat we er ook op de langere termijn voor onze klanten kunnen zijn.”

Het proces bestaat uit vier fases:

  1. doorlopende analyse van de portefeuille tot op klantniveau;
  2. periodiek overleg met partners en waar nodig ook met de eindklant;
  3. gezamenlijk uitwerken van voorstellen op maat;
  4. in orde maken van de nieuwe overeenkomsten.

Analyse van portefeuille tot klant

Bij de analyse zoomt het Fleet team steeds verder in. Het begint met de totale portefeuille: hoe verhouden de premie-inkomsten zich tot de schadelast? Wat is er over de hele linie nodig voor een gezonde portefeuille?

Het team onderzoekt ook de samenstelling per partner. Niet iedere makelaar of volmacht heeft dezelfde soort klanten. De ene partner richt zich bijvoorbeeld vooral op grote leasebedrijven of gemeentes, de andere is gespecialiseerd in MKB-bedrijven. “De samenstelling van de portefeuille verschilt dus sterk per partner,” vertelt Blokker. “De laatste analyse is op klantniveau. Welke wagenparken presteren naar verwachting en welke vallen op (positief of negatief)? Als een wagenpark slecht presteert, bekijken we hoe dat komt. Was er één  grote(re) schade, of is er bijvoorbeeld een  frequentie-issue? Is er een patroon te ontdekken in het type schades?”

“Underwriting doe je niet alleen vanachter je bureau.”

Bas Blokker, Senior Underwriter fleet

Gesprekken met partners en klanten

Daarna gaat het team in gesprek met makelaars en volmachten. Waar nodig, gaan zij samen met de partner naar de klant. Dan lichten ze de bevindingen toe en bespreken ze wat er nodig en mogelijk is.

“We zagen bij een klant bijvoorbeeld dat er veel schades waren met een bepaald type bestelbus,” zegt Blokker. “Deze bus heeft een langere neus en is dus lastiger voor chauffeurs. Een extra cursus kan helpen, maar in dit geval bleek dat een deel van de ritten ook met andere soorten voertuigen kon worden uitgevoerd. Dat soort oplossingen ontdek je alleen door goed te analyseren wat er aan de hand is, en daarover in gesprek te gaan. Underwriting doe je niet alleen vanachter je bureau.”

Voorstellen op maat

Vervolgens maakt het team voorstellen op maat. “We geloven niet in een generieke aanpak. Dat zou betekenen dat de goede vloten betalen voor de slechte,” zegt Velten.

“Als een leasemaatschappij bijvoorbeeld één grote klant heeft met veel schades, dan kun je die apart zetten met een hogere premie. Zo kunnen goede vloten beloond worden met betere condities en leg je de pijn neer waar die hoort.”

Het prolongatieseizoen begint al in januari

MS Amlin doet er alles aan om verrassingen te voorkomen. “Daarom is dit een continue proces,” vertelt Velten. “In januari evalueren we de afgelopen renewal met onze partners. En vervolgens zijn we gedurende het hele jaar met elkaar in gesprek. We gaan regelmatig langs, om de resultaten tot dan toe te bespreken en om kennis te delen.”

Hierdoor zijn partners ruim op tijd en onderbouwd geïnformeerd. Als er aanpassingen nodig zijn, hebben ze genoeg tijd om de markt te consulteren. “De uiterste deadline voor het doorgeven van aanpassingen is 1 november. Wij streven ernaar om dat in september al te doen,” zegt Blokker. “Onze partners zijn daar blij mee. De meesten wisten voor de zomervakantie al welke richting het opging en waarom. Zo kunnen ze hun klanten daar goed in meenemen.”